Novinky


Vladimír Válek a Sophia Jaffé hvězdami festivalu Varnensko leto

Festival Varnensko leto je jedním z tradičních a renomovaných evropských hudebních festivalů. Letos proběhl už jeho 85. ročník.
Festivalový koncert Varnenské filharmonie dne 5.července řídil dirigent Vladimír Válek. Sólistkou večera byla houslistka Sophia Jaffé. Účinkující nabídli publiku skvosty klasického repertoáru: Smetanovu Vltavu, Dvořákův Houslový koncert a Čajkovského 5. symfonii. Koncert proběhl k velké spokojenosti publika i pořadatelů a stal se jedním z nezapomenutelných večerů letošního festivalu.
(Foto: Rossen Donev)

Více informací »


Excelentní duo na Festivalu Mitte Europa

O tom, že je možné uspořádat přitažlivý a vysoce umělecky hodnotný koncert i v malém městečku se mohli posluchači přesvědčit v rámci již 20. ročníku Festivalu Mitte Europa. V Pomezí nad Ohří nedaleko Chebu vystoupily 24. 7. německá houslistka Sophia Jaffé a naše přední cembalistka německého původu Barbara Maria Willi. Program složený z děl barokních a raně klasických mistrů rozezněl a doslova rozehřál celý kostel sv. Jakuba. Obě účinkující strhly svým nasazením a virtuozitou a nebylo pochyb o tom, že se festivalové obecenstvo stalo svědkem mimořádné události.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno v Baden Badenu, Štrasburku a Paříži

Český filharmonický sbor Brno se v červnu podílel, vedle nabitého programu v České republice, i na třech významných koncertech v Německu a ve Francii.
Jako první uvedl Mahlerovu 8. symfonii v Baden Badenu s Bamberskými symfoniky, pod vedením jejich šéfdirigenta Jonathana Notta.
Dále cesta ČFSB pokračovala do Štrasburku, kde nazkoušel a uvedl s Orchestre Philharmonique de Strasbourg Gurrelieder Arnolda Schönberga pod taktovkou Marca Albrechta.
Vyvrcholením celého turné pak bylo uvedení Gurrelider v Paříži v Salle Pleyel. Světoznámý dirigent Marc Albrecht se těmito dvěma koncerty loučil s pozicí šéfdirigenta Štrasburských filharmoniků. Skvělé obsazení sólových partů (Ricarda Merbeth – Tove, Lance Ryan – Waldemar, Barbara Sukowa – recitace) i celková atmosféra zkoušek byly mimořádné. O obrovském úspěchu koncertů svědčí i ohlasy v tisku: zde, zde, zde, zde a zde.
(Na fotografii dirigent Jonathan Nott.)

Více informací »


Velikonoční festival duchovní hudby 2011

Jubilejní dvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který letos proběhl od 17. 4. do 1. 5. 2011, se stal přehlídkou toho nejlepšího, co v průběhu uplynulých dvou desetiletí na festivalových koncertech zaznělo. Zahájila ho již tradičně Stabat mater, tentokrát od Gioacchina Rossiniho, v podání Filharmonie Bohuslava Martinů, Českého filharmonického sboru Brno a sólistů Hany Škarkové, Lucie Hilscherové, Tomáše Černého a Gustáva Beláčka. Z katedrály sv. Petra a Pavla se festival přesunul na dva koncerty do kostela sv. Janů u minoritů, kde 18. 4. vystoupil soubor Kölner Akademie z Kolína nad Rýnem s u nás dosud neuváděnou skladbou od Georga Philippa Telemanna Pašije podle Lukáše. Komorní soubor i sehrané sólové hlasy se spojily do dokonalé harmonie a daly vyniknout dramatickému obsahu skladby. O den později se kostelem rozezněly hlasy Českého filharmonického sboru Brno, který pod dirigentskou taktovkou Petra Fialy předvedl Gallovy dvojsborové Lamentace, Allegriho slavné Miserere mei Deus či výběr z Brucknerových Motet, za jejichž nahrávku právem získal prestižní cenu Echo Klassik. Koncert patřil jak svou dramaturgií, tak dokonalostí provedení k vrcholům celého festivalu.
Po velikonočních svátcích pokračoval opět v katedrále sv. Petra a Pavla, kde tentokrát pod vedením Marko Ivanoviće vystoupila Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno a sólisté Pavla Vykopalová, Kateřina Jalovcová, Peter Berger a Ivan Kusnjer. Na programu byla orchestrální předehra Rimského-Korsakova Velké ruské Velikonoce a dvě zpracování významného náboženského textu Te Deum – od Antonína Dvořáka a od Antona Brucknera. Dalším místem, kam letos festival zavítal, byla bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, kde s programem Magna Pascha – 50 dní Doby velikonoční vystoupila Schola Gregoriana Pragensis vedená Davidem Ebenem. Milovníci vokální renesanční hudby měli možnost poslechnout si pečlivě sestavené pásmo gregoriánského chorálu prokládané vícehlasými motety.
Podtitul závěrečného koncertu zněl „Dej nám mír“. Vynikající německý dirigent Lutz Köhler na něm provedl Beethovenovu Missu solemnis s Pražskou komorní filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a sólisty Danou Burešovou, Janou Sýkorovou, Jaroslavem Březinou a Jiřím Sulženkem. Majestátnost i křehkost skladby přesně vystihly charakter celého festivalu a nádherně tak završily letošní jubilejní ročník.

Recenze

Hudební rozhledy 6/2011
Miloš Zapletal
Boris Klepal

Video

RTA: Kulturní okamžiky
B-TV: Vlna z Brna
ČT: Události v regionech
ČT: Terra musica
Proglas: Oktáva
ČRo 3 Vltava: Mozaika
ČRo 3 Vltava: Mozaika (1) a ČRo 3 Vltava: Mozaika (2).

Více informací »


Opera i improvizace na Expozici nové hudby 2011

Letošní 24. ročník Expozice nové hudby nabídl od 2. do 6. března 2011 opět velmi rozmanitý program. Představilo se slovensko-rakouské improvizační seskupení don@u.com, které si na bázi „remixů“ pohrávalo s populárními šlágry. Objevem pro brněnské publikum byl mladý německý cellista českého původu Jan-Filip Ťupa a švýcarský klavírista Reto Staub. Zajímavou sondou do současné experimentální turecké hudby, o níž u nás panuje jen minimální povědomí, bylo vystoupení skladatele a improvizátora Mehmeta Can Özera a jeho ansámblu.
S velkým ohlasem se setkalo provedení komorní opery Foreign Experiences významného amerického experimentálního skladatele Roberta Ashleyho v podání jeho syna Sama Ashleyho a Jacqueline Humbert. Jedinečný zážitek sliboval i závěrečný koncert, pro který byly naplánované dva projekty: audiovizuální instalace Woodscratcher rakouského sound-designéra a skladatele Winfrieda Ritsche a multimediální performance V-Trike autorského týmu Bernhard Lang (hudba), Veronika Zott (tanec) a Christine Gaigg (choreografie). Z důvodu náhlého onemocnění Christine Gaigg bylo V-Trike představeno pouze z DVD, což se nakonec ukázalo jako solidní náhrada za neuskutečněné živé provedení.
Doprovodný program nabídl setkávání s tvůrci i mimo pódium. Byly to přednášky/workshopy Mehmeta Can Özera a Sama Ashleyho s Jacqueline Humbert. Posluchači tak měli možnost se více seznámit s hudebním myšlením těchto tvůrců a proniknout do „zázemí“ vzniku jejich hudby.
Expozice nové hudby v médiích:
Terra musica (ČT) »
Vlna z Brna (B-TV) »
Fascinující zkušenosti odjinud »
Facebook »

Více informací »


Gustav Mahler a jeho výročí

V Linci má Český filharmonický sbor Brno vždy otevřené dveře. Na novoročním koncertu s Bruckner Orchester Linz a jeho šéfdirigenta Denise Russella Daviese zazněla Symfonie č. 2 Gustava Mahlera, letošního jubilanta. Do posledního místa vyprodaný koncertní sál, který po svém obvodu lemovala řada posluchačů, kteří si zakoupili vstupenku na stání, propukl v nadšený aplaus, když zazněly poslední tóny této nádherné symfonie.

Více informací »


Sophia Jaffé hrála Dvořákův houslový koncert v Manchesteru a Nottinghamu

Houslistka Sophia Jaffé vystoupila v polovině února na dvou koncertech (v Manchesteru a Nottinghamu) s orchestrem Hallé, pod taktovkou šéfdirigenta Sira Marka Eldera.
Byla oslovena jako záskok za onemocnělého Valerije Sokolova, a své role se zhostila pohotově a se skvělým ohlasem kritiky i publika.
Ač původně nebyl plánován, na program koncertů se díky změně sólisty dostal nádherný Dvořákův koncert.


Kurt Masur a Český filharmonický sbor Brno

Opětovné umělecké setkání s dirigentskou veličinou jako je Kurt Masur a Českého filharmonického sboru Brno bylo naplánováno na polovinu prosince 2010. Pan dirigent si rád zavzpomínal na festival PROMS, kde v londýnské Royal Albert Hall společně provedli Glagolskou mši od Leoše Janáčka.
Každoročně v této době pořádá Maestro Kurt Masur v Bonnu dirigentské kurzy, jehož nejlepší absolventi dostanou příležitost podílet se na slavnostním koncerte. Ten se konal dne 16. 12. v Beethoven Halle, tedy v předvečer výročí narození tohoto genia v Bonnu.
Každý z nich dirigoval jednu větu z 9. symfonie, závěrečnou čtvrtou pak osobně Mistr.
Vyprodaný koncertní sál si s nadšením poslechl špičkové provedení jeho nejslavnější symfonie se závěrečnou Ódou na radost. Beethoven Orchester Bonn potvrdil své hráčské kvality a šéfdirigent Stephan Blunier sympatickým provedením Fantazie pro klavír, sbor a orchestr se zasloužil o úspěch celého večera.
Kdo ví, jak dlouho budeme čekat, než se objeví jména mladých kolegů-dirigentů na velkých evropských či ještě vzdálenějších koncertních podiích.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno na adventních koncertech v Holandsku

Český filharmonický sbor Brno vycestoval v polovině prosince na dva koncerty do Holandska s dirigentem Janem Ocetkem,vokálními sólisty a s doprovodem flétnistky Martiny Matušínské a klavíristy a varhaníka Jaroslava Frice. Obohatil tak adventní život ve městech Kerkrade a Eindhoven nádhernými motety Antona Brucknera a českými vánočními pastorelami a koledami. Ohlas obou koncertů byl mimořádný. Asi 600 posluchačů v zaplněném chrámu Sv. Kateřiny v Eindhovenu odměnilo sbor potleskem vestoje.

Více informací »


Sophia Jaffé rozvášnila Obecní dům v Praze

Německá houslistka Sophia Jaffé vystoupila coby záskok v náročném Beethovenově houslovém koncertu. Díky její precizní a energické hře se stal koncert v Obecním domě pro mnohé pražské posluchače opravdovým extatickým zážitkem. Nebývá vždy zvykem, aby sólista určoval tempo skladby. O to byl koncert zajímavější, že ho neřídil nikdo menší než Zdeněk Mácal. Umělecká konstelace Jaffé – Mácal – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK byla v podušičkovém termínu (3. a 4. 11. 2010) vskutku ojedinělá.


Fotografie ze zkoušek v plném rozlišení zde, zde a zde (foto Dagmar Kneřová).

Více informací »


Pure Musik der Romantik

K této recenzi na vystoupení Českého filahrmonického sboru Brno v Linci netřeba žádný komentář.

Více informací »


Sophia Jaffé třikrát v České republice

V měsíci říjnu měli čeští posluchači možnost vidět a hlavně slyšet houslistku Sophiu Jaffé na třech různých koncertech. Začátkem měsíce vystoupila s barokním repertoárem s naší přední cembalistkou Barbarou Mariou Willi. Obecenstvo v zaplněném brněnském Konventu Milosrdných bratří hlasitě ocenilo jejich interpretaci především díla Johanna Sebastiana Bacha.
V rámci vrcholícího Mezinárodního hudebního festivalu Brno – Moravský podzim premiérovala Sophia Jaffé houslový koncert Slavomíra Hořínky Slova kříže. Dvacetiminutová skladba využívá především barevných možností sólových houslí a orchestru. Českou filharmonii řídil Leoš Svárovský.
Poslední ze tří českých účinkování se konalo s Komorní filharmonií Pardubice pod taktovkou Jana Kučery. Společně s našim předním violoncellistou Jiřím Bártou přednesla Sophia Jaffé Brahmsův Dvojkoncert pro housle a violoncello. Všichni účinkující si na každém ze tří abonentních koncertů získali zasloužený a hlasitý obdiv.

Fotografie Ladislava Formánka z koncertu s Komorní filharmonií Pardubice.

Více informací »


Dvě ženy – dva mýty: úspěšná premiéra Jakuba Kleckera

I když krátké, o to působivější opery dvou nepřehlédnutelných osobností české hudby – Šárka Leoše Janáčka a Ariadna Bohuslava Martinů – byly uvedeny v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Hudební nastudování, režie a scéna byly svěřeny mladé, nastupující, umělecké generaci: Jakubovi Kleckerovi a Roccovi (vl. jm. Rok Rappl). Oba domovsky působící v Národním divadle v Brně.
Kleckerovy bohaté dirigentské zkušenosti s operní literaturou (2004 v Brně debutoval s Branibory v Čechách) a rovněž osobitá Roccova minimalistická režie dělá z ostravského představení opravdovou událost sezóny. Toho si bylo vědomo i premiérové publikum (23. září 2010) a proto všechny účinkující odměnilo dlouhotrvajícím potleskem.

Fotografie z programu k představení zde, zde a zde.

Více informací »


Mahlerova 2. symfonie poprvé s Eliahu Inbalem

Český filharmonický sbor Brno poprvé vystoupil na dvou koncertech Bernského symfonického orchestru vedeného jeho častých hostem, dirigentem Eliahu Inbalem. Je to nedávno, co právě s tímto programem, symfonií č. 2 Gustava Mahlera, vystoupil ČFSB na koncertě v Praze s Českou filharmonii pod taktovkou Christopha Eschenbacha. Pražský koncert svou mimořádnou uměleckou úrovní byl jedním z nezapomenutelných zážitků všech účinkujících. Kritiku čtete zde.
O to více se očekával koncert v Bernu, krátký časový odstup přímo vybízel k následnému srovnávání. Oba koncerty Bernských symfoniků skončili nadšením a velkými ovacemi. Dle sdělení intendanta symfoniků, nepamatují takové spontánní reakce publika. Na světě byl další velký hudební zážitek.
Pochvala a uznání světově proslulého dirigenta Eliahu Inbala na adresu Českého filharmonického sboru Brno potěšila všechny členy včetně sbormistra Petra Fialy.

Fotografie z koncertu v plném rozlišení (Pavel Drápal).

Více informací »


Puella Trio na festivalu v portugalském Estorilu

Estoril je město na pobřeží Atlantického oceánu, asi 20 km od Lisabonu. Kromě příznivého klimatu a skvělé kuchyně je známé také tradicí hudebního festivalu a letních interpretačních kurzů, které začaly už v roce 1975. Téma letošního 36. ročníku festivalu bylo Mare Nostrum, což předurčilo zaměření na hudbu zemí Středozemního moře.

Na konci července obohatil program festivalu koncert Puella Tria. Pod názvem Mladé talenty střední Evropy představilo trio skladby J. Suka, J. Turiny, J. Haydna a D. D. Šostakoviče. Úspěch koncertu byl obrovský, mladé české trio nadchlo jak posluchače, tak organizátory festivalu.

Více informací »


Sophia Jaffé v červenci hostovala u orchestru Hallé v Manchesteru

Jeden ze svých posledních koncertů minulé sezóny hrála houslistka Sophia Jaffé 10. července s orchestrem Hallé v Manchesteru.
Tentokrát zazářila v Bruchově Houslovém koncertu č. 1 g moll a v druhé půlce v Beethovenově Romanci č. 2. Koncert dirigoval hostující skotský dirigent Rory Macdonald.
Více o koncertu v recenzi.

Více informací »


Metropole klasiky

Na základě předchozího velkého úspěchu Symfonického orchestru Českého rozhlasu byl tento orchestr opětovně pozván na koncert do nádherné kolínské filharmonie. Na programu 6. abonentního koncertu zazněly skladby Ludwiga van Beethovena a Antonína Dvořáka. Po předehře Leonore III před vyprodaným publikem stanula vítězka 3. ceny světově uznávané soutěže Královny Alžběty v Bruselu, mladá a charismatická houslistka Sophia Jaffé.
Beethovenův houslový koncert byl v jejím podání mimořádným zážitkem a uspokojil každého i sebevíc kritického odborníka.
Na krásnou hudební procházku pozval SOČR, pod taktovkou svého šéfdirigenta Vladimíra Válka, koncertní publikum, když skvěle provedli Dvořákovu 8. symfonii a do poslední noty splnili očekávání a potvrdili, že kolínská filharmonie je pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu velmi inspirující.
Jak uvádí kritika:
Die Prager Musiker bestätigen auf internationalem Parkett den hohen Stand tschechischer Klangkultur."

Více informací »


Léto plné hudby aneb Závěr Mezinárodního hudebního festivalu Rheingau v česko-slovenském provedení

Rheingau Musik Festival má za sebou již 23 ročníků a letos 154 koncertů na 42 různých koncertních místech, sálech a klášterech s neuvěřitelným počtem návštěvníků – 120 000.
Závěrečnou tečkou byl projekt opery sacra Marie Magdaleine Julesa Masseneta. Vyprodaná bazilika v Eberbachu zažila obrovský úspěch česko-slovenských interpretů. Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala), Filharmonie Brno, Adriana Kohútková jako Magdaleine, Jana Sýkorová jako Martha, Tomáš Černý jako Ježíš a Gustáv Beláček – jako mimořádně skvělý Jidáš pod taktovkou dirigenta Leoše Svárovského nadchli publikum v bazilice tak, že je odměnilo ovacemi ve stoje a dlouhým potleskem.

Recenze na koncert jsou zde (PDF).

Fotografie ze zkoušky (Hana Svobodová) a z koncertu (Ansgar Klostermann) v plném rozlišení.

Více informací »


Bienále Bamberg 2010 a Český filharmonický sbor Brno

Letošní Bienále v Bamberku bylo věnováno vzpomínce na hudebního skladatele Gustava Mahlera. Na závěr přehlídky jeho tvorby zazněla Symfonie tisíců, výjimečná skladba, která se uvádí velmi zřídka pro své náročné a nákladné umělecké obsazení.
V Bamberku zazněla naposledy před 17 lety, kdy touto skladbou byl slavnostně otevřen nový koncertní sál. Na letošním provedení se podíleli sólisté Manuela Uhl, Michaela Kaune, Marisol Montalvo, Lioba Braun, Janina Baechle, Stefan Vinke, Michael Nagy, Albert Dohmen, sbor Bamberských symfoniků (nastudování Celso Antunes), Český filharmonický sbor Brno (nastudování Petr Fiala), Windsbacher Knabenchor (nastudování Karl-Friedrich Beringer), a to vše pod taktovkou Jonathana Notta, šéfdirigenta Bamberských symfoniků.
Mimořádnost provedení dokládá i zájem ze strany Bavorského rozhlasu, který koncert přenášel a následně se objeví, v koprodukci s labelem Tudor, na trhu s CD.
V této gigantické sestavě se sejdou všichni umělci ještě jednou. V červnu 2011 vystoupí ve Festpielhaus, v největším operním domě Německa, v Badenu Badenu. O něm se říká: „Das Festspielhaus Baden-Baden ist mehr als Foyer, Eingangsbereich und Bühne. In diesen Räumen werden Träume gelebt!“

Fotografie v plném rozlišení »

Více informací »


Daphnis a Chloé na mezinárodním festivalu v Dolním Rakousku v Grafeneggu

Země Dolní Rakousko přeje kultuře. V krásném prostředí zámeckého parku v Grafeneggu se konají po celý rok kulturní akce. V létě na „Wolkenturm“, což je cenami odměněné podium pro open air koncerty, dále v nově postaveném koncertním sále a v opravené historické jízdárně. Český filharmonický sbor Brno je zde již pravidelným a velmi vítaným hostem. Ve spolupráci s Tonkünstler Orchester pod taktovkou dirigenta Juna Märkla předvedli Ravelovu Daphnis a Chloé.
V rámci Preludia zazněly v jízdárně sbory z opery sacre od Julesa Masseneta Maria Magdaleine, neprávem málo známé dílo tohoto autora, ale krásné a posluchačsky vděčné.

Více informací »


Předchozí  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  Další 
© Petr Tejkal 2008