57. Festspiele Europaeische Wochen Passau 2009
Letošní festival Festspiele Europaeische Wochen Passau ve východním Bavorsku, Čechách a Horním Rakousku se koná pod názvem „Komu patří čest, tomu budiž vzdána“.
Podnětem k tomu jsou početné, významné svátky a výročí, která se v tomto období slaví. Jsou spojena s význačnými osobnostmi evropského kulturního života, kterým je takto vzdávána pocta, jako je např. Henry Purcell, Georg Friedrich Haendel, Joseph Haydn, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Richard Strauss, Otto Dix, Alfred Kubin a Bohuslav Martinů.
Festivalu se podařilo, aby záštitu nad jeho 57. ročníkem v roce předsednictví ČR EU převzal Jeho Excelence Karel Schwarzenberg, bývalý ministr zahraničních věcí ČR a současný prezident Rady Evropské unie.
Koncerty a pořady Festivalu se konají v nejkrásnějších kostelech, klášterech a zámcích, ale i pod širým nebem.
Českou republiku reprezentovala na zahajovacím ceremoniálu mezzosopranistka Karla Bytnarová. O den později byli přizvání k účinkování Komorní filharmonie Pardubice se svým šéfdirigentem Leošem Svárovským a fenomenálním hobojistou Vilémem Veverkou. Program a obsazení nalákal i štáb Bavorské TV a společně s 500 posluchači se měli možnost kochat skladbami Haendla, Haydna, Martinů a Mendelssohna do posledního místa vyprodaném barokním farním kostele ve Fuerstenzellu. Haendlova Hudba k ohňostroji a Martinů Hobojový koncert ve fascinujícím podání výrazné umělecké osobnosti Viléma Veverky nenechaly nikoho na pochybách, že právě začátek festivalu svou kvalitou postavil dalším koncertům a projektům velmi vysokou laťku. Přítomnost zástupce velvyslance české republiky v Berlíně pana Rudolfa Jindráka podtrhla význam tohoto kulturního programu.
Druhým českým uměleckým tělesem, které bylo přizváno k účasti na letošním ročníku festivalu, byla Filharmonie Brno. Ta koncertovala v pasovském barokním chrámu Sv. Michaela (Studienkirche) pod taktovkou německého dirigenta Gernota Schulze. Sólistickou hvězdou večera byl excelentní německý hobojista Albrecht Mayer.
Navzdory průtrži mračen posluchači zaplnili chrám do posledního místa a svým dlouhým potleskem vzdali hold všem účinkujícím a krásné hudbě F. Mendelssohna-Bartholdyho, R. Strausse a J. Brahmse.
Umělci ARS/KONCERTu na Mezinárodním hudebním festivalu Janáčkův máj 2009
Letošní 34. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj připravil pro návštěvníky řadu vynikajích koncertů a doprovodných akcí a jsme velice rádi, že mezi nimi byli také špičkoví umělci a soubory zastoupené agenturou ARS/KONCERT.
O impozantní vstup do festivalového dění se postaral na zahajovacím koncertě vietnamský klavírista Dang Thai Son, vítěz slavné Chopinovy soutěže ve Varšavě, který zazářil v oblíbeném klavírním koncertu S. Rachmaninova. Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Leoše Svárovského přivedl publikum do varu již po zahajovací Sinfoniettě L. Janáčka. Dalším neméně oslnivým výkonem se představil v Brahmsově Houslovém koncertu mladý srbský houslista Nemanja Radulović. Jeho pojetí tohoto díla nenechalo nikoho na pochybách, že mají před sebou výborného muzikanta a svérazně charismatického umělce s elektrizujícím efektem pro publikum. V neposlední řadě na letošním festivalu vystoupil renomovaný Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala) a to hned na dvou koncertech: v kantátě B. Martinů Kytice a na závěrečném koncertě v Te Deum laudamus A. Dvořáka.
Český filharmonický sbor Brno na Kypru
Předsednictví České republiky v Evropské unii bylo impulsem pro šéfdirigenta Kyperského symfonického orchestru, Spirose Pisinose, aby pozval na dva koncerty na Kypr naši vlajkovou loď pěveckého umění, a to Český filharmonický sbor Brno.
Na dvou koncertech u příležitosti Dne Evropy, tedy 8. a 9. května 2009, zazněla Beethovenova 9. symfonie. Obsazení bylo vskutku mezinárodní – kyperský orchestr a dirigent, český sbor, sólisté napůl Řekové (mezzosopranistka Alexandra Papadjiakou a basista Christoforos Stamboglis) a Turci (sopranistka Feryal Turkoglu a tenorista Senol Talinli). Naplnila se v něm tak Beethovenova a Schillerova myšlenka o bratrství lidí, kterou chtěl dirigent koncertů Spiros Pisinos přinést na dosud rozdělený Kypr.
Poděkování za to, že se tyto koncerty mohly uskutečnit za přítomnosti Českého filharmonického sboru Brno, patří v neposlední řadě i velvyslanci ČR na Kypru panu Janu Bondymu.
Zasedání Evropské asociace koncertních manažerů
Evropská asociace koncertních manažerů (AEAA) je jedním z nejstarších (založena v Paříži v roce 1947) a nejprestižnějších profesních sdružení koncertních manažerů na světě. Od roku 1995 je jejím řádným členem v zastoupení Zdenky Kachlové a Hany Svobodové také ARS/KONCERT, spol. s r.o. a pravidelně se účastní zasedání generálních shromáždění a zasedání výboru (Zdenka Kachlová byla zvolena do výboru v roce 2007). V letošním roce se generální zasedání AEAA uskutečnilo na pozvání Sibeliovy Akademie v Helsinkách v termínu 8.–10. května 2009.
Fotografie členů AEAA před domem Jeana Sibelia v Ainola.
Dirigent Jakub Klecker debutoval na festivalu Pražské jaro 2009
Posluchači, kteří přišli na koncert festivalu Pražské jaro do Dvořákovy síně Rudolfina (18.5.) měli k této návštěvě několik dobrých důvodů. Jedním z nich byl určitě nesmírně zajímavý program sestavený z děl českých a ruských skladatelů (Martinů, Janáček, Schnitke a Šostakovič) a druhým důvodem byli atraktivní interpreti Janáčkův komorní orchestr, klavírista arménského původu Sergej Babajan, trumpetista Pavel Hromádka a mladý dirigent Jakub Klecker. Mladý dirigent se před orchstr postavil v Koncertu pro klavír a smyčce Alfreda Schnittkeho a v Koncertu č. 1 pro klavír, trubku a smyčce c moll Dmitrije Šostakoviče. Posluchači v sále odměnili výkony všech umělců po právu nadšeným a dlouhotrvajícím potleskem.
Český filharmonický sbor Brno sklízí úspěchy v Bruselu
Schubertova Mše As dur byla stěžejním dílem koncertu, který se konal 26. dubna v Paláci krásných umění (BOZAR) v Bruselu. Vynikající provedení velké Schubertovy mše v podání Belgického národního orchestru pod taktovkou Waltera Wellera a Českého filharmonického sboru Brno nenechalo posluchače v téměř zaplněném sále na pochybách, že jsou svědky mimořádného uměleckého výkonu.
Český filharmonický sbor Brno tak v Bruselu již podruhé po vynikajícím provedení Dvořákova Rekviem (duben 2008) opět ukázal, že patří mezi špičkové světové sbory.
"The Philharmonic Choir of Brno, which last year joined Weller and the BNO in a stunning performance of Dvorak's Requiem, was again brilliant, in effect a fifth soloist in Schubert's Mass."
Joel Brocker, AuxiPress, Bulletin, 30.4.2009
Hvězda Sophie Jaffé opět ozářila Brno
Na březnovém abonentním koncertu Filharmonie Brno se představila fenomenální houslistka Sophia Jaffé. V Čajkovského Houslovém koncertu D dur nadchla brněnské obecenstvo svou precizní technikou, nepřekonatelným zápalem a maximální soustředěností. Orchestr pod vedením Petra Altrichtera sklidil zasloužený potlesk ve stoje.
Sólistka se před tímto koncertem naposledy představila Brnu na závěrečném koncertu Moravského podzimu 2008 s Šostakovičovým druhým houslovým koncertem cis moll. Bruckner Orchester Linz řídil Dennis Russell Davies a ani tehdy brněnské obecenstvo nešetřilo nadšenými ovacemi.
Rozhlasoví symfonikové na jaře u Bodamského jezera
V kulturním domě hraběte Zeppelina vystoupili Rozhlasoví symfonikové pod taktovkou svého šéfdirigenta Vladimíra Válka s programem Smetanovy předehry k opeře Prodaná nevěsta, Šostakovičovým 1. houslovým koncertem a Dvořákovou symfonií z Nového světa. Houslový koncert předvedla virtuózně a mistrovsky nositelka 3. ceny mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu Sophia Jaffé. Publiku ve Friedrichshafenu není neznámá, před 5 lety zde debutovala právě s tímto koncertem.
Plný sál na břehu Bodamského jezera přivítal slovanský repertoár s velkou radostí a nadšením.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu měl svou premiéru v budapešťském Paláci umění
Budapešťský jarní festival si pro letošní rok vybral téma Česká republika – náš host a pozval k účinkování přední české umělecké soubory. Jedním z nich byl Symfonický orchestr Českého rozhlasu s šéfdirigentem Vladimírem Válkem a světoznámým houslistou Dmitri Berlinsky, který přednesl koncert Antonína Dvořáka. Spolu s tímto koncertem zazněla ještě Smetanova Vltava a 1. symfonie Bohuslava Martinů. Koncert našeho předního orchestru zcela vyprodal velký sál Paláce umění a významně obohatil koncertní sezonu v Budapešti.
Sophia si získala obdiv u anglického publika i kritiky
Sophia Jaffé slavila velký úspěch na čtyřech koncertech v Anglii ve spolupráci s významným dirigentem Lotharem Zagoskem. Publiku se představila ve dnech 6.-12.3. v městech Bradford, Basingstoke, Hull a v londýnské Codagon Hall s Beethovenovým Houslovým koncertem D dur op. 61, který bravurně a neobyčejně koncentrovaně zahrála za doprovodu Konzerthaus-Orchester Berlin. Na všech čtyřech koncertech sklidila sólistka úspěch jak u publika, tak od kritiky. „Ohromující představení mladé houslistky bylo senzací Anvilského sálu“. Tak začínal článek otištěný 16.3. v Basingstoke Gazzete. Autorka Lucie Richards popisuje Sophiinu hru jako demonstraci bravurní dovednosti a obdivuje její bryskní ruce beroucí dech. „Jaffé zahrála s precizností a její představení bylo plné emocí.“ Sophia byla obdařena ve všech sálech živelným potleskem, jež nebral konce.
O dva dny později (14.3.) po posledním koncertu v Anglickém království se Sophia představila za doprovodu klavíristy Bjoerna Lehmanna s programem od Bacha, Brahmse, Ysaÿe a Ravela lucemburskému publiku ve městě Marnach. I zde v komornějším prostoru Sophia zářila a získala si přízeň a uznání u místního publika.
Publikum v Linci vřele přivítalo Komorní filharmonii Pardubice
Prvního březnového dopoledne zaplnili posluchači Grossersaal koncertniho domu Brucknerhaus v Linci. Upoutal je nejen bohatý program, ale i zájem si pod taktovkou dirigenta Douglase Bostocka poslechnout pro mnohé ještě ne zcela známý orchestr Komorní filharmonii Pardubice, která se zde místnímu publiku představila poprvé. Koncertním sálem zazněly skladby od Prokofjeva, Mozarta, Martinů a Mendelssohna. Matiné vévodila také houslistka Sophia Jaffé, která si svým Koncertem pro housle a orchestr č. 1 W. A. Mozarta získala obdiv a uznání všech posluchačů. Koncert sklidil velký úspěch, o čemž svědčil také téměř zaplněný sál. Věříme, že se orchestr do Lince brzy opět vrátí.
Wallingeroro kvarteto koncertovalo v Lucembursku
Druhou březnovou neděli obohatilo Wallingerovo kvarteto program koncertní řady na lucemburském zámku Bourlingster. Koncert z děl F. Schuberta, A. Borodina a M. Ravela se konal pod patronací české velvyslankyně v Lucembursku, a sklidil mimořádný úspěch.
Standing ovation pro Dvořákovo Requiem
Nekrásnější Requiem v hudebním světovém fondu zaznělo na zahajovacím koncertu festivalu Musica sacra. Koncert se konal v lineckém Brucknerhausu, ve městě, které se pro rok 2009 může pyšnit titulem Linz Kulturhauptstadt Europa.
Poslední Dvořákovo sborové dílo, Requiem op. 89, spatřilo světlo světa v roce 1890, tedy v době, kdy se Antonínu Dvořákovi dařilo, měl úspěch a radost ze své práce. O to více je třeba ocenit, že se dokázal vcítit do pochmurné nálady Mše za mrtvé a tím završit své plodné období. Rok poté bylo uvedeno v premiéře na sborovém festivalu v anglickém Birminghamu, kde ho Dvořák osobně dirigoval.
V Lineckém provedení Dvořákova Requiem se představili publiku Český filharmonický sbor Brno se svým sbormistrem Petrem Fialou a Filharmonie Brno. Sólových partů se ujali Adriana Kohútková - soprán, Karla Bytnarová - mezzosoprán, Tomáš Černý - tenor a Martin Gurbaľ - bas. Taktovky se chopil Leoš Svárovský, bývalý šéfdirigent Filharmonie Brno.
Pořadatelé koncertu dokonce na počest vystoupení českých umělců vyvěsili před koncertním sálem vlajku České republiky.
Nadšení publika po koncertě, mnozí slyšeli Dvořákovo Requiem poprvé, nebralo konce. Všichni, včetně filharmoniků, sboru, sólistů i dirigenta, byli dojatí a odcházeli domů bohatší o nádherný umělecký a hluboký hudební zážitek.
Recenze v německém jazyce ke stažení.
Janáčkova hudba v Nizozemí
V posledním únorovém týdnu měli návštěvníci koncertů v rotterdamském sále De Doelen a v koncertním centru De Oosterpoort v severonizozemském Groningenu jedinečnou možnost vyslechnout zcela unikátní program ze skladeb svérázného hudebního velikána Leoše Janáčka. Celý program uvedly Ukvalské písně poté následovala suita z opery Výlet pana Broučka do měsíce (obě díla zazněla v holandské premiéře) a Glagolská mše. Protagonisty obou koncertů byli Het Noord Nederlands Orkest pod taktovkou finské dirigentky Susanna Mälki, Český filharmonický sbor Brno, Lada Biriucov – soprán, Jana Wallingerová – mezzosoprán, Michal Lehotský – tenor a Martin Gurbaľ – bas. Úspěch obou koncertů byl obrovský a publikum v obou sálech odměnilo všechny účinkující dlouhotrvajícím skandovaným aplausem.
Leoš Svárovský a čeští a slovenští sólisté ozdobou koncertní sezony francouzského orchestru Orchestre National des Pays de la Loire
Dlouholetá spolupráce ARS/KONCERTu a Orchestre National des Pays de la Loire přinesla v druhém březnovém týdnu do Nantes a Angers čtyři koncerty Dvořákovy Stabat Mater. Na úspěchu a vřelém přijetí Dvořákova díla se podíleli kromě hostitelského orchestru a sboru dirigent Leoš Svárovský a čeští a slovenští sólisté - jmenovitě Adriana Kohútková, Karla Bytnarová, Tomáš Černý a Ján Galla. Místní hudbymilovné a znalé publikum vyprodalo sály v obou městech (sál v Nantes je pro asi 2000 posluchačů, sál v Angers pro asi 1000).
Mácal dirigoval Máchu a Mussorgského v Budapešti
Budapešťský Palác umění a slavná Lisztova akademie poskytly zázemí pro koncerty Budapešťského festivalového orchestru, před nímž po dlouhé době stanul opět český dirigent Zdeněk Mácal. Posluchači všech tří koncertů si se zájmem vyslechli skladbu českého skladatele Otmara Máchy Variace na smrt a téma Jana Rychlíka, obdivovali stále vynikající provedení Weberova Klarinetového koncertu č. 1 v podání Sabine Meyer a skutečně si vychutnali provedení Mussorgského Obrázků z výstavy.
Dlouhý a nadšený potlesk po skončení koncertů byl důkazem, že spojení vynikajících protagonistů je zárukou skvělého výsledku a neopakovatelného zážitku.
Na Balkánu zněla česká hudba
V polovině února 2009 se v chorvatském Záhřebu a srbském Bělehradu konaly dva koncerty, jejichž hlavními protagonisty byli Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Vladimírem Válkem a klavíristou Janem Simonem. Publikum v obou hlavních městech si přišlo poslechnout program, kde dominovala především česká hudba, a to Smetanova Šárka a Martinů Symfonie č. 1. Oba koncerty se těšily obrovskému zájmu medií a koncert v srbském Bělehradu byl rovněž natáčen Srbským rozhlasem a TV.
Český filharmonický sbor Brno exceloval v prvním uvedení unikátní skladby Ivo Malce v Chorvatsku
Český filharmonický sbor Brno byl osloven Symfonickým orchestrem chorvatského rozhlasu a televize ke spolupráci na koncertě a nahrávce skladby Ivo Malce Epistola.
Tato kantáta pro 4 sólisty /v Zahřebu to byli Claudia Barainsky – soprán, Kora Pavelič – mezzo, Robin Leggate - tenor a Ralf Lukas - bas/, velký orchestr a sbor byla zkomponována na latinský text epistoly, kterou napsal roku 1522 Marko Marulič ze Splitu papeži Hadriánovi VI. Její hudební vyznění je velmi naléhavé a dramatické, Marulič totiž píše ve své epistole varování před tureckým nebezpečím. Text oslovil skladatele Ivo Malce, který v něm v 90.letech 20.století nachází paralely s tehdejší situací své země. Zkomponoval dílo Epistola, které mělo svou premiéru v Lucemburku 10.prosince 2006 jako zahajovací koncert projektu „Luxemburg et Grande Région, Capitale européenne de la Culture 2007“. Své chorvatské premiéry se dočkalo 29.ledna 2009 v záhřebském sále Vatroslava Lisinského. Český filharmonický sbor Brno účinkoval na obou těchto provedeních.
Comeback SOČRu na španělský trh
Na konci ledna se Symfonický orchestr Českého rozhlasu vydal na turné po Španělsku a představil se tak po dlouhé přestávce opět tamnímu publiku. Rozhlasoví symfonikové pod vedením šéfdirigenta Vladimíra Válka a se sólistou Janem Simonem vystoupili na 4 koncertech s díly Smetany, Chopina, Saint–Saënse a Dvořáka před téměř zaplněnými sály v astruském Aviles, metropoli Aragonie Zaragoze, stejnojmenném městě oblasti Murcia a v hlavním městě Navarry Pampaloně. Neutuchající aplaus pro všech koncertech svědčil o skvělých výkonech všech protagonistů a o faktu, že SOČR mezi špičková tělesa na španělském trhu nepochybně patří.
Evergreen v Dortmundu...
Pátý filharmonický koncert v Dortmundu v abonentní řadě filharmoniků měl na programu poprvé ve své historii kompletní provedení cyklu symfonických básní Mé vlasti od Bedřicha Smetany. K nastudování si pozvali odborníka na de vše uznávaného dirigenta Leoše Svárovského.
Mou vlast slyšelo ve třech večerech po sobě dohromady celkem 4500 posluchačů dortmundských filharmoniků v krásném novém koncertním sále, připomínající KKC v Lucernu.
Odborná kritika pro provedení Mé vlasti nešetřila chválou: „...Svárovský dirigoval zpaměti a strhl dortmundské filharmoniky ke skvělému výkonu. Tolik české chuti k muzicírování, preciznost i hravost je posunula do extra třídy špičkových orchestrů. Chybělo už jen nahrávání na živo.“