Novinky


Sophia Jaffé zakončila festival Harmonia Moraviae ve Zlíně

S velenáročným Prokofjevovým 1. houslovým koncertem na slavnostním závěrečném večeru (22. října 2009) mezinárodního festivalu Harmonia Moraviae ve Zlíně představila německá houslistka Sophia Jaffé. Virtuózní Prokofjevův koncert není u nás tak často uváděn a proto můžeme považovat jeho zařazení za skvělý dramaturgický počin. Především ve 2. větě (Scherzo. Vivacissimo) předvedla houslistka svoje prvotřídní technické i výrazové kvality. Dirigent Walter Attanasi zcela přesně svými vášnivými gesty vyjadřoval každou výrazovou nuanci. Filharmonie Bohuslava Martinů ho v tomto bezchybně následovala. Stejně jako housle patří k Sophii Jaffé, patří k jejím koncertům i nadšený potlesk ve stoje.

Více informací »


Haydn otevřel nebesa i duše

Pražská komorní filharmonie v čele s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou zahájila 7. října svoji 16. sezónu opravdu ve velkém stylu. Udržet napětí a hudební tah v tak náročném a dlouhém díle jako je Haydnovo oratorium Stvoření není úkol pro každého. Zaplněné Rudolfinum zaujatě vyslechlo bezchybné výkony sólistů Mary Nelson (soprán), Marka Le Brocqa (tenor) a Matthewa Brooka (basbaryton) a několikerými obřími ovacemi odměnilo Český filharmonický sbor Brno, z něhož vskutku nádherná pianissima, naprosto přesná crescenda, nástupy i výslovnost dělají jedno z nejžádanějších vokálních těles v Evropě.

Více informací »


Společný koncert Asociace uměleckých agentur (ASUMA) v Praze

Ve středu 30. září 2009 se v Rytířském sále Valdštejnského paláce v Praze uskutečnil v rámci festivalu Malostranské komorní slavnosti první společný koncert čtyř agentur, které pracují v rámci Asociace uměleckých agentur (ASUMA). Agentury ArcoDiva management, ARS/KONCERT, C.E.M.A. a TRIART Management se snaží reagovat na novou situaci hudebního trhu s klasickou hudbou za posledních dvacet let a pomáhat českému interpretačnímu umění, zejména jeho vývozu do zahraničí. O smyslu tohoto nového sdružení a jeho úkolech hovořila v úvodu koncertu i jeho prezidentka Zdenka Kachlová.
Spolu s Talichovým komorním orchestrem vystoupili sólisté nominovaní jednotlivými agenturami – Jiří Bárta, Ivo Kahánek a Smetanovo trio.

Více informací »


Excelentní Sophia Jaffé

S náročným prvním Šostakovičovým houslovým koncertem vystoupila Sophia Jaffé na závěrečném koncertu Rozhlasového podzimu v Praze. Obecenstvo ve vyprodané Dvořákově síni Rudolfina dávalo již od samého začátku najevo, že Sophiu Jaffé zná. Sólistka, dirigent Vladimír Válek i Symfonický orchestr Českého rozhlasu společně vytvořili pevné pouto, že posluchače nemohli odměnit jinak než bezchybným a strhujícím výkonem. Zakončení prvního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu evropských rozhlasových těles Rozhlasový podzim, pořádaného Radioservisem, bylo velmi úspěšné a zcela na evropské úrovni.
V České republice vystupovala letos Sophia Jaffé rovněž na zahajovacím koncertu Hudebních slavností Emy Destinnové České Budějovice. Bruchův romantický koncert přednesla s přesvědčivou osobní výpovědí. Ani zde nespolupracovala s dirigentem Leošem Svárovským a s precizní Filharmonií Brno poprvé. Všichni účinkující byli odměněni zaslouženým potleskem ve stoje.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno ve Švýcarsku

Začátkem září vystoupil Český filharmonický sbor Brno pod taktovkou svého zakladatele Petra Fialy ve Švýcarsku na dvou koncertech v rámci festivalu Graubünden. Jeden koncert se konal v kostele v Sv. Martina v St. Moritzi a druhý v nádherné katedrále v Churu. Sbor se představil s díly Jacoba Galluse a Antona Brucknera. Byla to velká slavnost hlasů, které ve své subtilní síle oslovily a dojaly většinu obecenstva.

„...Ganz vorzüglich, wie Fiala mit seinen 40 Sängerinnen und Sängern die einzelnen Teile (Jakob Handl) agogisch delikat abstimmte. Mit durchsichtigem Klang erreichte man einen subtilen Ausdruck von Schmerz und Wehmut...
...Erstaunlicherweise nahm Bruckner in seinen Motetten Bezug auf die Chormusik der Renaissance, verband sie mit romantischer Harmonie und erreichte so eine reichhaltige Ausdeutung der Texte. Und genau das war der eindrückliche Verdienst des Chores aus Brünn, der für die CD-Einspielung den „Echo“-Preis erhielt. Die Kontraste der Stimmführung könnten nicht gewaltiger sein: Vom innigen „Pianissimo“ bis zum dreifachen strahlenden „Forte“. Das bekannte „Locus iste“ erhielt eine Inbrunst mit stimmlicher Delikatesse. Im „Ave Maria“ wirkten mit herrlichen Stimmen die Sopranistin Alexandra Polarczy und die Altistin Pavla Zborilova mit und im „Tota pulchra“ der klare Tenor Jakub Tuček...
...Am eindrücklichsten gelang das „Libera me Domine“ mit seiner Verzweiflung und der innigen Bitte um Befreiung vom fast gehauchten „Piano“ zum dynamisch gesteigerten „Fortissimo“. Alles zusammen die hohe Kunst der Gestaltung, die man zusammen mit der vorzüglichen Akustik der St. Karlskirche erleben durfte. Und als wundervolle Zugabe: Das „Ave verum“ von Wolfgang Amadeus Mozart mit einem samtenen Chorklang, der die überragende Qualität des Ensembles unter Fiala noch einmal bestätigte. Dieses stimmgewaltige Konzert war ein bezauberndes Geschenk an die große, dankbare Zuhörerschaft...“

Post 5.9.2009

Více informací »


Dvořákova Stabat mater nadchla publikum v Holandsku

Český filharmonický sbor Brno a tenorista Tomáš Černý byli na sklonku září 2009 přizváni Het Brabants Orkest z holandského Eindhovenu ke spolupráci na provedení díla Antonína Dvořáka Stabat mater. Koncerty se uskutečnily v krásném hudebním centru Frits Philips v Eindhovenu a nově rekonstruovaném sále De Doelen v Rotterdamu. Dvořákovo duchovní dílo a konkrétně Stabat mater se na repertoáru nizozemských orchestrů objevují velmi zřídka a přesto nebo právě proto byly oba koncerty téměř vyprodány. Publikum potleskem vestoje vyjádřilo svoji spokojenost a obdiv nejen nádherné Dvořákově hudbě, ale především excelentnímu výkonu ČFSB a tenoristy Tomáše Černého.

Více informací »


Mladí hudebníci z EU koncertovali v České republice

Orchestr mladých Evropské unie (EUYO) zavítal na dva poslední koncerty jejich pravidelného letního turné do České republiky. Po více než 6 letech se orchestr složený z mladých hudebníků ze všech 27 zemí Evropské unie představil pod taktovkou svého uměleckého ředitele Vladimira Ashkenazyho úplně poprvé publiku v Brně na závěrečném koncertě jubilejního 10. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Letošní festival nesl podtitul „K výročí to nejlepší“ a tento leitmotiv bezezbytku naplnila svým famózním vystoupením proslulá violoncellistka, legenda ruské interpertační školy Natalia Gutman, která nadchla publikum skvělým provedením Violoncellového koncertu č. 1 Dmitrije Šostakoviče. Publikum si rovněž vychutnalo i zbytek koncertu a ocenilo bouřlivým aplausem mladistvě rozverné, ale již velmi profesionální provedení dalších hudebních děl (Dvořák, Roussel, Ravel).
Posledním koncertem letního turné bylo vystoupení orchestru v rámci festivalu Dvořákova Praha ve Dvořákově síni Rudolfina. A jak sami mladí hudebníci potvrdili, poslední koncert turné je vždycky nejlepší. Svým bouřlivým potleskem to potvrdilo i publikum v sále.

Více informací »


Válečné requiem mrazilo v kostech

Musikfest Bremen, sídlící v krásném hanzovním městě, má ve svém kalendáři velké symfonické koncerty, sólová vystoupení, scénické i vokální produkce. Tři kulturní týdny ovládnou nejen město, ale i jeho široké okolí. Festival tak představuje vrcholnou akci roku pro celý severoněmecký region.
Na jubilejním 20. ročníku se sešla umělecká tělesa z celé Evropy a početné publikum tak mohlo vychutnat hudbu od 16. století po současnost. 1. září 2009 zároveň uplynulo 70 let od vypuknutí 2. světové války. Této památce byl věnován koncert v dómu St. Petri, kde Český filharmonický sbor Brno a Bremer Philharmoniker pod taktovkou Markuse Poschnera představili Brittenovo Válečné requiem. Výběr díla pro tento večer nebyl náhodný: anglický pacifista vyjádřil svůj postoj proti válce a násilí jako takovému. Latinský text Missa pro Defunctis je doplněn verši anglického básníka a Brittenova současníka Wilfreda Owena. Brilantně ho přednesli Susanne Bernhard (soprán), Thomas Cooley (tenor) a Thomas E. Bauer (baryton). Ve zcela vyprodaném dómu poslouchalo s napětím toto sugestivní a emotivní dílo na 2000 lidí. Mohutné forte bicích připomínalo dunění kanónů, zatímco při Libera me, Domine ve sborovém pianissimu doslova mrazilo v kostech. Nádherný prostor dómu s vynikající akustikou jen umocnil obsah veršů a minuta ticha po závěrečném sborovém Amen byla symbolickou tečkou na závěr.


Tóny Dvořákovy hudby zněly na Rýnu

První srpnový týden se z nádherného sálu Friedrich von Tiersach lázeňského domu Kurhaus ve Wiesbadenu nesly údolím Rýna po svazích místních úrodných vinic velebné tóny hudby Antonína Dvořáka. Pořadatel koncertu Rheingau Sommer Burghofspiele se rozhodl zahájit nový cyklus koncertů věnovaný tomuto velikánu světové hudby a pozval interprety pro Dvořákovu hudbu nanejvýš povolané: Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Zdeňka Mácala a s mladým českým klavíristou Lukášem Vondráčkem. Program koncertu sestavený ze slavných Dvořákových opusů (Karneval, Koncert pro klavír a orchestr g moll a Symfonie „Z Nového světa“) a skvělá interpretace si naprosto podmanila návštěvníky koncertu, kteří dlouhým potleskem ve stoje odměnili všechny hudebníky. Dvořákovský cyklus odstartoval na výbornou. A tak "Šťastnou plavbu po Rýnu, pane Dvořáku" i v příštích letech.

Více informací »


Setimmane musicali Meranesi – Meraner Musikwochen

V lázeňském domě a kulturním centru jižních Tyrol, v Kurhaus Meran, proběhl dne 24. Srpna 2009 druhý z 19 koncertů festivalu, který již má 24letou tradici.
Představil se na něm Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým šéfdirigentem Vladimírem Válkem s výběrem ze Smetanovy Mé vlasti (Šárka, Z českých luhů a hájů a Vltava). Lačné publikum si vyžádalo dva přídavky a tudíž zazněly i Slovanské tance č. 9 a 15 dalšího českého skladatele Antonína Dvořáka.
Právě Dvořákův houslový koncert byl na programu první části koncertu a v pravdě slovansky hezky česky ho temperamentně, tanečně a skvěle zahrála německá houslistka Sophia Jaffé. Výborně si rozuměla s dirigentem a společně s orchestrem si vysloužili pozvání na další vystoupení v rámci tohoto prestižního hudebního festivalu, který je řádným členem Evropské asociace festivalu klasické hudby.

Více informací »


Její zpěv tvoří ozdobu každého díla

Memento mori 2. Světové války – známý obraz ruiny Frauenkirche v Drážďanech dnes slouží koncertním účelům. Před několika lety zvítězila iniciativa přebudovat válečné torzo mariánského kostela do původní podoby Frauenkirche. Od doby znovuotevření se v rekonstruovaném kostele konají různé kulturní programy, přednášky nebo výstavy.
Když vznikala nahrávka s ranými díly duchovní hudby W. A. Mozarta pro kompaktní disk, jehož protagonisty byli Český filharmonický sbor Brno za doprovodu Českých komorních sólistů a jako dirigent a dramaturg velmi zdařilého programu Petr Fiala, nikdo netušil, že právě tento výjimečný program nadchne natolik nadaci Frauenkirche, že ho převezme celý a beze změny.
Poslední červnovou sobotu oba brněnské soubory se sólistkou Hanou Škarkovou a dirigentem Petrem Fialou doslova oslnili drážďanské publikum. Český filharmonický sbor Brno znají milovníci klasické hudby v Drážďanech z jeho pravidelné spolupráce s Drážďanskou filharmonií, není tedy divu, že Frauenkirche byla zaplněná do posledního místa. Její nádherná a inspirující atmosféra s kapacitou přes 1000 posluchačů umocňuje zážitky jak posluchačům, tak i umělcům samotným.
Jak píše jedna z kritik:
„...v plné harmonii, se zvláště krásným zvukem a velkým zaujetím, s ní muzicírovali Český filharmonický sbor Brno a Čeští komorní sólisté pod vedením Petra Fialy, spiritus rector v jeho nejhlubším slova smyslu. S každým dalším dílem stoupali umělci do hudebního a duchovního světa Mozarta, a tak se jim podařilo stáhnout i publikum do nejvyšších duchovních sfér až přeskočila pověstná jiskra. Kdo chce druhé zapálit nebo je získat musí sám hořet.“
Sólistkou večera byla brilantní Hana Škarková, která si získala hned při svém prvním vstupu v „Regina Coeli“ publikum na svou stranu. Kritika na její adresu píše:
„Její zpěv je na výsost kultivovaný, přechody zní naprosto přirozeně, krásné koloratury dopracované do nejposlednějších nuancí. Její zpěv tvoří ozdobu každého díla. Přes veškerou technickou dokonalost má ještě dost kapacity na jemná crescenda i descrescenda a na stylovou hloubku“.
Úspěšná reprezentace genia loci Českého filharmonického sboru Brno s dirigentem Petrem Fialou, tedy Jižní Moravy a Brna, se projevila mino jiné i v tom, že pořadatelé se již dnes těší na další koncert s mimořádně zajímavým programem.

Více informací »


Český filharmonický sbor Brno v Monte Carlu

Když se řekne Monako nebo Monte Carlo, každý hned myslí na Casino nebo formule 1 nebo na knížecí rodinu. Ano, i toto je pravda.
Jako každý rok v létě, již 50 let, je dalším lákadlem festival vážné hudby Les Concerts du Palais Princier de Monaco. Za dobu trvání festivalu, který se koná na nádvoří paláce knížecí rodiny, zde vystoupily takové hvězdy jako např. dirigenti Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Rafael Kubelík, sólisté Vladimir Ashkenazy, Evgenij Kissin, Yehudi Menuhin, Anne-Sophie Mutter, Itzak Perlman, Lucia Popp, Jessye Norman, Luciano Pavarotti ad.
De facto, v roce 1959 kníže Rainier III a kněžna Grace de Monaco obnovili tradici, která začala před 200 lety, kdy v 18. století monacký kníže otevíral brány svého knížecího paláce, aby pro obyvatele Monaka organizoval kulturní večery. V rámci jubilejního festivalu v létě 2009 zazněly stejné sklady jako v zahajovacím ročníku 1959 – tedy Mozart, Beethoven, Liszt a Richard Strauss.
Závěrečný koncert letošního ročníku měl na programu snad nejznámější ze všech symfonií, Beethovenu symfonii č. 9 s Schillerovou Ódou na radost. Na této prestižní slavnosti účinkoval Český filharmonický sbor Brno se svým sbormistrem Petrem Fialou (oceněný např. cenou Echo Classic 2007), Monte Carlo Orchestre Philharmonique řídil jeho nový šéfdirigent Yakov Kreizberg, který od září 2009 bude zastávat i pozici uměleckého ředitele.
Sympatickou tečku v brožuře tohoto slavnostního koncertu jubilejního ročníku „50 Anniversaire Concerts au Palais Princier“ tvoří poslední věta biografie sboru, kde se píše: „Monte Carlo est heureux d‘accuiller ce brillant ensemble pour la premier fois.“ (Monte Carlo je šťastné, že může poprvé přivítat tento brilantní ansámbl.)

Více informací »


Richard Wagner Festival 2009 v česko-slovenském podání

Jubilejní 20. ročník Richard Wagner Festival (RWF) v rakouském Welsu probíhal poprvé v takřka česko-slovenském znění. Wagnerovy opery Parsifal a Lohengrin se těšily velkému zájmu veřejnosti. Svědčí o tom i nápisy „ab Januar ausverkauft“ (od ledna vyprodáno). Nejinak o tom vypovídají i vyprodané předpremiéry obou oper. Návštěvnost překročila tradičně i evropské hranice. „Wagnerovci“ se sjeli z celého světa.
V programu RWF zazněly jako každoročně 2 opery – Parsifal v opakování a Lohengrin jako premiéra. Obě představení režíroval Herbert Adler, tradičně Dietmar Solt s kolektivem připravili zdařilé kostýmy a působivou scénu.
Opera Parsifal byla uvedena 26. a 28. května 2009 v divadle Theater im Greif. Jako Parsifal se představil Endrik Wottrich, dále účinkovali Jukka Rasilainen (Amfortas), stále vynikající a ve Welsu zdomácnělý Hans Sotin (dvojrole Titurel, Gurnemanz), Anton Keremidtchiev (Klingsor) a Judith Németh (Kundry) společně s Českým filharmonickým sborem Brno pod vedením Petra Fialy za doprovodu Filharmonie Brno, pod taktovkou Ralfa Weikerta.
Premiéra opery Lohengrin zazněla 24. května 2009, 2. představení 30. května 2009. Opět pod taktovkou rakouského dirigenta Ralfa Weikerta, kdy se představil snový pár Lohengrin a Elsa von Branbant v podání Christropher Ventris a Petry Marii Schnitzer, diváci měli opravdu smyslový zážitek světových parametrů. Jako Heinrich der Vogler vystoupili Kurt Riedel a Hans Sotin, Ortrudu ztvárnila Lioba Braun. Dále vystoupili skvělý Jukka Rasilainen jako Friedrich von Telramund a vynikající Anton Keremidtchiev jako Heerrufer. Poprvé se ve Welsu velmi úspěšně představil i Slovenský filharmonický zbor pod vedením Blanky Juhaňákové za doprovodu Slovenské filharmonie.
Nad jubilejním ročníkem Festivalu Richarda Wagnera převzal záštitu rakouský prezident Dr. Heinz Fischer. Zde jeho dopis.

Více informací »


Brněnští filharmonikové v Tyrolsku

Až ve chvíli, kdy filharmonici dorazili do malého nádhernými horami obklopeného italského Toblachu, bylo všem jasné, proč Gustav Mahler sem tak rád jezdíval a trávil v posledních letech svého života svou letní dovolenou. Tohoto genia loci využil Toblach a společnost Gustava Mahlera k tomu, aby před 29 lety založili festival, který čerpá svou dramaturgii z odkazů velkého mistra.
Čestného úkolu zahajovacího koncertu festivalu Gustav Mahler Settimane Musicali byli pověření Brněnští filharmonici pod taktovkou svého bývalého šéfdirigenta Leoše Svárovského, se kterým provedli Symfonii č. 5 cis moll. Nádherný koncertní sál s kapacitou pro cca 600 posluchačů vtipně a vkusně vestavěný do bývalého prvního alpského horského hotelu byl vyprodaný a milovníkům hudby se zde nabízí nejen v době konání festivalu, ale i po celý rok bohatý kulturní program.

Více informací »


Zdeněk Mácal opět diriguje Düsseldorfské symfoniky

Po krátce přestávce se vrátil pan dirigent Zdeněk Mácal do Düsseldorfu, aby provedl zajímavý program na závěrečném abonentním koncertu sezóny Düsseldorfských symfoniků. Dramaturgická koncepce sezóny vyházela z nápadu uvést na každém z abokoncertů jeden méně známý nebo dokonce pro mnohé neznámý koncertní nástroj a dílo a v 2. části koncertu naopak „to nejznámější z klasiky“.
Na třech koncertech pro abonenty, na jednom pro nejmenší žáky a dále v rozhlasovém přenosu v červnu 2009 v rekonstruovaném koncertním sále v Düsseldorfu, který dřív sloužil jako planetárium, se představil hudební nástroj pocházející z Austrálie – didgeridoo skladatele Petera Sculthorpa. Nástroj Aboridžinů je vlastně dřevěná trubka vyrobená z eukalyptového dřeva a pro mnohé přítomné byl skutečným objevem.
Pan dirigent souhlasil s dramaturgií a protože sklady Sculthorpa znal ze svého dřívějšího angažmá v Sydney, vytvořil krásný program: Josef Suk a jeho Pohádku, poté skladbu Memento Mori pro orchestr a didgeridoo a Dvořákovu nejslavnější symfonii Z Nového světa.
Nadšená a až nakažlivě radostná spolupráce dirigenta a orchestru přinesla chválu mezi kritikou, hluboké uznání v orchestru a další pozvání k hostování.

Více informací »


Sophia Jaffé debutovala v Israeli

S Jeruzalémským symfonickým orchestrem a s dirigentem Petrem Vronským odehrála Sophia Jaffé dva skvělé koncerty. V Jeruzalémě a v Herzliyi přednesla na konci června Brahmsův houslový koncert. Za bezchybnou interpretaci si vysloužila nezměrný obdiv dirigenta Amose Talmona, zakladatele Music Angels Foundation a zároveň hudebního ředitele Grand Symphonic Series (Herzlyia).
Takto doslova opěvoval Sophiu Jaffé ve svém děkovném e-mailu její zastupující agentuře ARS/KONCERT:
„...Sophia měla velký úspěch ve všech ohledech: obecenstvo si ji zamilovalo, orchestr si ji zamiloval a já jsem si ji také zamiloval...
Je skvělá houslistka, ohromný muzikant, una bella figura jeviště!
Její pojetí Brahmse bylo hluboké, hybné a se správným giocoso v závěru.
Celý koncert měl nesmírný úspěch. Pod taktovkou Petra Vronského ji přesně a s láskou doprovodil Jeruzalémský symfonický orchestr! ...“

Amos Talmon

Více informací »


Nahrávka měsíce pro Puella Trio!

V pořadí již druhé CD energického Puella Tria přináší hudbu tří současných skladatelů: Petra Fialy, Sylvie Bodorové a nedávno zesnulého Petra Ebena. I když Puella Trio působí na naší hudební scéně relativně krátkou dobu, dokázalo si získat obdiv posluchačů i respekt odborné kritiky. Recenze uznávaného internetového portálu MusicWeb International zvolilo CD Nahrávkou měsíce.
Autor recenze se v závěru svého textu nezdráhá považovat CD za jednu z nejlepších nahrávek komorní hudby letošního roku.

Více informací »


Pád Antikristův otřásl terezínským kostelem

I když ještě mladý, přesto už respektovaný Festival zakázané hudby Terezín hraje na kulturním poli nezastupitelnou roli. K jeho objevné dramaturgii patřil i zahajovací koncert (21. června) s českou premiérou opery Viktora Ullmanna Pád Antikristův. Náročného, byť jen koncertního, provedení se v Terezínském kostele Vzkříšení Páně ujali naši přední umělci: Aleš Briscein (Panovník, tenor), Václav Sibera (Umělec, tenor), Tomáš Kořínek (Kněz, tenor), Roman Janál (Technik, baryton), Roman Vocel (Hlídač, bas), Veronika Hajnová (Anděl, mezzosoprán), Petr Frýbert (Hlasatel, tenor) a Pražský komorní sbor.
Hudbu nabitou expresivními polohami na libreto dle antroposofického dramatu Alberta Steffena bravurně a s plným nasazením uvedla v život Severočeská filharmonie Teplice pod jistou taktovkou Leoše Svárovského.
Málokdy se stane, že při objevení nějakého autora či skladby panuje v publiku takové nadšení jako právě u tohoto Ullmannova díla. Účinkující byli odměněni dlouhotrvajícím potleskem ve stoje a po skončení pak ještě přijímali četné osobní gratulace.
O významném dramaturgickém počinu informovala ve svém zpravodajství i Česká televize.

Více informací »


Sophia Jaffé exceluje

Fenomenální německá houslistka Sophia Jaffé se v červnu představila českému publiku hned na dvou významných koncertech. Dne 7. června vystoupila na festivalu Setkávání Václava Hudečka v Moravských Budějovicích s náročnou a stále málo hranou Sukovou Fantasií g moll pro housle a orchestr. Obecenstvo společně s uměleckým ředitelem festivalu Václavem Hudečkem přijali její výkon s vřelým nadšením. O skvělé provedení Sukova díla se pod širým nebem postaral i renomovaný dirigent Stanislav Vavřínek v čele Moravské filharmonie Olomouc.
S komorním programem vystoupila Sophia Jaffé 9. června na prestižním festivalu Concentus Moraviae. Do malebného sálu v zámku ve Žďáře nad Sázavou přijela se svým dlouholetým klavírním doprovázečem Björnem Lehmannem. Netradiční program (Garcia, Mendelssohn-Bartholdy, Landowska, Messiaen, Suk a Bartók) doslova zvedal v jejich interpretaci posluchače ze židlí. Záznam pořídila i Česká televize.

Více informací »


Rozervané nebe uzavřela až Bernsteinova Kaddish

Náročná Bernsteinova Symfonie č. 3 Kaddish, která se kvůli loňské vichřici neuskutečnila, měla i letos s provedením na mále. Smetanovu Litomyšl totiž už v čase generální zkoušky postihl hustý déšť utuchající až v průběhu koncertu. Jakoby datum 25. června mělo být pro toto dílo zakleté.
Dramatický dialog s Bohem (nebo se sebou samým?) bravurně ztvárnili Soňa Červená (vypravěč), Jana Wallingerová (mezzosoprán), Český filharmonický sbor Brno, Chlapecký sbor Bonifantes Pardubice, Filharmonie Brno a dirigent Leoš Svárovský. Na klasickém půdorysu symfonie probíhá před posluchači melodram náročný ve všech hudebních (výrazových, dynamických i rytmických) i filozofických ohledech. Etická výpověď Bernsteinova opusu, a to především díky zaujatému přednesu S. Červené, je mimořádně silná. Vnímavé obecenstvo ocenilo výkony interpretů zaslouženým a dlouhotrvajícím potleskem ve stoje.

Více informací »


Předchozí  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  Další 
© Petr Tejkal 2008