Metropole klasiky
Na základě předchozího velkého úspěchu Symfonického orchestru Českého rozhlasu byl tento orchestr opětovně pozván na koncert do nádherné kolínské filharmonie. Na programu 6. abonentního koncertu zazněly skladby Ludwiga van Beethovena a Antonína Dvořáka. Po předehře Leonore III před vyprodaným publikem stanula vítězka 3. ceny světově uznávané soutěže Královny Alžběty v Bruselu, mladá a charismatická houslistka Sophia Jaffé.
Beethovenův houslový koncert byl v jejím podání mimořádným zážitkem a uspokojil každého i sebevíc kritického odborníka.
Na krásnou hudební procházku pozval SOČR, pod taktovkou svého šéfdirigenta Vladimíra Válka, koncertní publikum, když skvěle provedli Dvořákovu 8. symfonii a do poslední noty splnili očekávání a potvrdili, že kolínská filharmonie je pro Symfonický orchestr Českého rozhlasu velmi inspirující.
Jak uvádí kritika:
„Die Prager Musiker bestätigen auf internationalem Parkett den hohen Stand tschechischer Klangkultur."
Léto plné hudby aneb Závěr Mezinárodního hudebního festivalu Rheingau v česko-slovenském provedení
Rheingau Musik Festival má za sebou již 23 ročníků a letos 154 koncertů na 42 různých koncertních místech, sálech a klášterech s neuvěřitelným počtem návštěvníků – 120 000.
Závěrečnou tečkou byl projekt opery sacra Marie Magdaleine Julesa Masseneta. Vyprodaná bazilika v Eberbachu zažila obrovský úspěch česko-slovenských interpretů. Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala), Filharmonie Brno, Adriana Kohútková jako Magdaleine, Jana Sýkorová jako Martha, Tomáš Černý jako Ježíš a Gustáv Beláček – jako mimořádně skvělý Jidáš pod taktovkou dirigenta Leoše Svárovského nadchli publikum v bazilice tak, že je odměnilo ovacemi ve stoje a dlouhým potleskem.
Recenze na koncert jsou zde (PDF).
Fotografie ze zkoušky (Hana Svobodová) a z koncertu (Ansgar Klostermann) v plném rozlišení.
Bienále Bamberg 2010 a Český filharmonický sbor Brno
Letošní Bienále v Bamberku bylo věnováno vzpomínce na hudebního skladatele Gustava Mahlera. Na závěr přehlídky jeho tvorby zazněla Symfonie tisíců, výjimečná skladba, která se uvádí velmi zřídka pro své náročné a nákladné umělecké obsazení.
V Bamberku zazněla naposledy před 17 lety, kdy touto skladbou byl slavnostně otevřen nový koncertní sál. Na letošním provedení se podíleli sólisté Manuela Uhl, Michaela Kaune, Marisol Montalvo, Lioba Braun, Janina Baechle, Stefan Vinke, Michael Nagy, Albert Dohmen, sbor Bamberských symfoniků (nastudování Celso Antunes), Český filharmonický sbor Brno (nastudování Petr Fiala), Windsbacher Knabenchor (nastudování Karl-Friedrich Beringer), a to vše pod taktovkou Jonathana Notta, šéfdirigenta Bamberských symfoniků.
Mimořádnost provedení dokládá i zájem ze strany Bavorského rozhlasu, který koncert přenášel a následně se objeví, v koprodukci s labelem Tudor, na trhu s CD.
V této gigantické sestavě se sejdou všichni umělci ještě jednou. V červnu 2011 vystoupí ve Festpielhaus, v největším operním domě Německa, v Badenu Badenu. O něm se říká: „Das Festspielhaus Baden-Baden ist mehr als Foyer, Eingangsbereich und Bühne. In diesen Räumen werden Träume gelebt!“
Fotografie v plném rozlišení »
Daphnis a Chloé na mezinárodním festivalu v Dolním Rakousku v Grafeneggu
Země Dolní Rakousko přeje kultuře. V krásném prostředí zámeckého parku v Grafeneggu se konají po celý rok kulturní akce. V létě na „Wolkenturm“, což je cenami odměněné podium pro open air koncerty, dále v nově postaveném koncertním sále a v opravené historické jízdárně. Český filharmonický sbor Brno je zde již pravidelným a velmi vítaným hostem. Ve spolupráci s Tonkünstler Orchester pod taktovkou dirigenta Juna Märkla předvedli Ravelovu Daphnis a Chloé.
V rámci Preludia zazněly v jízdárně sbory z opery sacre od Julesa Masseneta Maria Magdaleine, neprávem málo známé dílo tohoto autora, ale krásné a posluchačsky vděčné.
Jakub Klecker na festivalu Carniarmonie v Itálii
Dirigent Jakub Klecker byl pozván ve druhé polovině srpna k účinkování na festivalu Carniarmonie v severní Itálii. Dirigoval tři koncerty s orchestrem Mitteleuropea, a skvělými sólisty. Byli jimi Hugues Leclere (klavír), Darko Brlek (klarinet) a Pierre Hommage (housle).
V každém z koncertů se prezentoval jiný program – vždy jeden koncert se sólovým nástrojem, a jedna symfonie. Hrály se skladby L. v. Beethovena, M. Brucha, W. A. Mozarta, F. Mendelssohna-Bartholdyho a F. Chopina.
Koncerty se konaly v krásných městečkách v okolí města Udine, na rozhraní Dolomitů a Alp. Všechny byly vyprodané a účinkující byli, včetně našeho dirigenta Jakuba Kleckera, odměněni dlouhotrvajícím potleskem.
ČFSB zpíval Schumanna a Mahlera v Haagu
Český filharmonický sbor Brno zavítal v červnu do nizozemského Haagu, kde společně s Het Residentie Orkest a pod taktovkou světově proslulého dirigenta Neeme Järviho provedli Schumannovu Kantátu Des Sängers Fluch op. 139 (Umělcovo prokletí) a Das klagende Lied Gustava Mahlera. Závěrečný koncert orchestrální sezóny byl věnován především mahlerovskému výročí a po dva večery se nesly sálem Dr Anton Philipszaal tóny velebné hudby. Všichni protagonisté večera byli po zásluze odměněni vřelým potleskem publika.
Divadlo operety a muzikálu z Budapešti nezastrašila v chorvatském Záhřebu nepřízeň počasí
Na počátku července se v chorvatském Záhřebu uskutečnil první ročník Festivalu operety. Venkovní scéna byla postavena v historickém centru města v části Gradec, odkud diváci a posluchači měli nejen nádherný výhled na panorama města, ale mohli si v příjemném prostředí vychutnat vystoupení Divadla operety a muzikálu z Budapešti. V pestrém programu sestaveného z děl mistrů klasické operety (Kálmána, Lehára, Strausse, Offenbacha aj.) se v excelentních pěveckých, tanečních a hudebních výkonech předvedl mladý soubor a rozezpíval sice nepočetné, ale skvěle naladěné publikum. Vystoupení maďarských umělců bylo skutečným vrcholem festivalu a dokázalo, že „skomírající“ operetní žánr má stále své nadšené posluchače.
Český filharmonický sbor v Garstenu
První červencovou sobotu se Český filharmonický sbor Brno představil rakouskému publiku v štýrském Garstenu. Nádherný barokní kostel s bohatou vnitřní výzdobou vytvořil dokonalou kulisu pro a capellový program koncertu – Gallusovy Lamentace, Brucknerova Motteta a na závěr Dvořákova mše. Sbor pod vedením svého sbormistra Petra Fialy a za doprovodu varhan Martina Jakubička naplnil svým zpěvem prostor chrámu, díky čemuž publikum mohlo prožít silné náboženské texty s jejich poselstvím na vlastní kůži. Výkon účinkujících byl publikem na závěr oceněný ohromným potleskem.
Mág Eschenbach dirigoval Mahlera
„Dělám Mahlera už 40 let, ale tak skvěle připravený sbor jsem ještě neměl“, řekl Christoph Eschenbach během bouřlivého závěrečného potlesku v Rudolfinu sbormistrovi Petrovi Fialovi.
Český filharmonický sbor Brno a Česká filharmonie 7. července oslavily 150. výročí narození Gustava Mahlera jeho kolosální 2. symfonií „Vzkříšení“. Posluchači ve zcela vyprodaném Rudolfinu se stali svědky dirigentské „magie“ světového mahlerovského specialisty. Do nejmenších detailů propracované frázování, neuvěřitelné napětí, např. v části Urlicht, kdy člověk začíná vnímat svůj vlastní napjatý dech, a načasování všech výrazových vrcholů, doslova otevřelo tajné brány lidského bytí. Díky Eschenbachovi dokázal orchestr, sbor, i sólistky (sopranistka Simona Houda Šaturová a altistka Yvonne Naef) publiku předat „to“ něco, onu „božskou jiskru“ vzkříšení, jež je v Mahlerově hudbě ukrytá.
Pocta Gustavu Mahlerovi, jak zněl název koncertu, byla vskutku velkolepá a t.č. v České republice na nejvyšší možné umělecké úrovni.
„Největší hvězdou večera však přesto zůstává fantasticky zpívající Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala). Těleso, které se za dvacet let své existence vypracovalo do pozice jednoho z nejuznávanějších souborů ve svém oboru, znovu potvrdilo svoje mimořádné umění, jehož hlavními přednostmi jsou kontrolovaná dynamika a kompaktní, měkký a sytý zvuk." Ondřej Šupka, Opera PLUS, 9. 7. 2010
Sophia Jaffé se Solisti Veneti v Padově
Houslistka Sophia Jaffé a proslulý italský orchestr I Solisti Veneti vystoupily 29. června 2010 v rámci mezinárodního hudebního festivalu Veneto Festival. Bylo to jejich první společné vystoupení a snad i začátek trvalejší spolupráce. V padovském kostele Sv. Kateřiny zazněl v jejich podání, a pod taktovkou uměleckého vedoucího orchestru dirigenta Claudia Scimoneho, Mendelssohnův Houslový koncert č. 1 d moll – dílo, které geniální skladatel napsal jako třináctiletý. Po tomto krásném díle ve skvělém provedení si publikum vyžádalo od sólistky ještě dva přídavky.
Slovenský filharmonický sbor na Richard Wagner Festival 2010
Premiéra Wagnerova Tristana a Isoldy otevřela několikadenní Richard Wagner Festival ve Welsu. Jako další program byla nabídnuta opera Lohengrin, který probíhal v repríze nastudování roku 2009.
Wagneriáni se sjeli z mnoha zemí na již 21. ročník festivalu a zcela vyprodali divadlo Greif. Hvězdní sólisté pod taktovkou rakouského dirigenta Ralfa Weikerta, Bruckner Orchester Linz, Mozarteum Orchester Salzburg a Slovenský filharmonický sbor předvedli skvělé výkony na světové úrovni. K tomu přehledná režie Herberta Adlera, scéna a kostýmy Dietmara Solta znovu přesvědčily, že i „klasicky“ pojatá opera je nejen nesmírným zvukovým, ale i optickým zážitkem. Určitě i proto nebylo ani jedno místo v divadle prázdné.
OÖ Nachrichten: „Tristan a Isolda: jak má být.“
Wiener Zeitung: „Stimmglanz – klein Bayreuth.“ (o Lohengrinovi)
Debut Sophie Jaffé ve Wiener Konzerthaus a Konzertverein Klagenfurt
„Ein Konzert auf ganz hohem künstlerischem Niveau, vielleicht sogar das Spitzenkonzert des Jahres: Mit dem Engagement des Bruckner Orchester Linz unter der Leitung des famosen amerikanischen Dirigenten Dennis Russell Davis setzte der Musikverein Kärnten einen fulminanten Schlusspunkt unter das heurige Programm. Den ersten Teil des glanzvollen Abends prägte die 30-jährige Berlinerin Sophia Jaffé: Das kaum spielbare, weil unglaublich diffizil komponierte 2. Violinkonzert von Dimitri Schostakowitsch meisterte der neue Stern am Geigerhimmel mit Bravour: Die Ausnahmegeigerin demonstrierte ihre ganz große Klase – mühelos leicht spielte sie das mit schwierigen Passagen gespickte Violinkonzert.“
Kärntner Tageszeitung 18. 6. 2010
Daphnis et Chloé na Janáčkově máji
Mezinárodní hudební festival Janáčkův máj patří neodmyslitelně ke kulturnímu životu daleko přesahujícího Moravskoslezský kraj. Festival uvedl slavné domácí i zahraniční umělce. Za všechny jmenujme dirigenta Z. Mácala, basistu a loutnistu J. Frederiksena a, coby dirigent, polský skladatel K. Penderecki. Český filharmonický sbor Brno se předvedl ve skvělé formě. Pod taktovkou Libora Peška a s Janáčkovou filharmonií Ostrava si už v průběhu festivalu od médií vysloužili mimořádně dobré hodnocení za uvedení Ravelových suit č. 1 a 2 z baletu Daphnis et Chloé: „Koncert „Poklady francouzské klasiky“ patřil k největším uměleckým zážitkům dosud probíhajícího ročníku Janáčkova máje. Výborně hrající orchestr JFO pod inspirativní taktovkou ve velmi dobré kondici a silné koncentraci dirigujícího Libora Peška, barevně a ve velké dynamické škále zpívající Český filharmonický sbor Brno, to vše doplněno baletním sólem (Ravel) vytvořilo jedinečnou atmosféru a velmi působivý celek.“ (ja)
Koncert ukázal, že múzy nevymřely
Nadpis této zprávy je převzat z výborné recenze (MfD) Vladimíra Čecha na koncert 13. května ve Zlíně. V rámci festivalu Talentinum, který pořádá Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, vystoupilo „zázračné dítě z roku 1982“ klavírista Igor Ardašev. Přednesl jak interpretačně, tak posluchačsky náročný Brahmsův klavírní koncert č. 1 d moll. Pod taktovkou Tomáše Hanuse a za doprovodu pořádající filharmonie se všichni účinkující postarali o skvělý zážitek, který podtrhla v druhé půli uvedená Čajkovského 4. symfonie f moll.
„Igor Ardašev, přes veškerou svou pověstnou virtuozitu přece jen spíše introvert, úžasnou škálou svých tónových úhozů rozkryl mnohá tajemství partitury, v níž – zejména v její první větě – podtrhl dirigent Tomáš Hanus její elegičnost a melancholii.“ „Úspěch provedení tohoto brahmsovského kolosu byl však mimo jakoukoli diskusi, o čemž svědčí dvojice Ardaševem naservírovaných přídavků: Sukova Idylka f dur a Rachmaninovovo Preludium c moll.“
Celou recenzi čtěte zde.
Rozhlasoví symfonikové opět v Kolínské filharmonii
Po úspěšném koncertu v roce 2008 byl opět Symfonický orchestr Českého rozhlasu pozván k vystoupení v tomto inspirujícím koncertním sále v rámci abonentní řady mezinárodních symfonických těles. Se svým šéfdirigentem Vladimírem Válkem připravili koncertní pohár namíchaný z předehry Eleonora III, houslového koncertu L. van Beethovena a Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka. Houslového koncertu se vynikajícím způsobem ujala mladá německá umělkyně, vítězka mnoha mezinárodních soutěží (například 1. cena Deutscher Musikwettbewerb a 3. místo na soutěži Královny Elizabeth) Sophia Jaffé. Zhýčkané kolínské publikum v přeplněném sále odměnilo jejich výkon standing ovation, což pravidelní návštěvníci považují za mimořádnou událost.
Vážně krásná hudba
Pravidelná spolupráce Stuttgartských filharmoniků pod taktovkou šéfdirigenta Gabriela Feltze, který na špici orchestru stojí již 8 let a pod jehož vedením se podařilo filharmonikům dostat na úroveň špičkových orchestrů, a Českého filharmonického sboru Brno přináší již delší dobu ovoce a sklízí šťavnaté plody své úrody. Potvrdily to i dva další společné koncerty ve Stuttgartu a v Erlangenu na konci dubna a začátku května. Letošní jubilant Gustav Mahler zkomponoval svou 3. symfonii v létě roku 1896. Jakmile ale dokončil dílo, hned mu bylo jasné, že i pro zkušeného posluchače vzhledem k délce a Ausdrucksdimension bude náročné.
Že se Gabriel Feltz ujal své taktovky úspěšně, o tom svědčí i reakce publika po skončených koncertech a společně se skvělou sólistkou Alexandrou Petersamer a chlapeckým sborem Aurelius Sängerknaben Calw nadchli posluchače. Zasloužený a dlouhotrvající potlesk.
Debut Sophie Jaffé u orchestru Státní opery v Hannoveru a u Dortmundských filharmoniků
Sophia Jaffé vystoupila v dubnu, v rámci abonentních koncertů v Hannoveru a Dortmundu, s houslovým koncertem E. W. Korngolda. Koncerty v Hannoveru s orchestrem opery řídila dirigentka estonského původu Anu Tali a v Dortmundu dirigent Mikhel Kuetson z Talinu.
Další koncert vystoupila Sophia Jaffé společně s Dortmundskými filharmoniky, kteří jí byli skvělými partnery v houslovém koncertu a moll op. 82 Alexandra Glazunova.
Český filharmonický sbor Brno zahájil Dvořákovu Olomouc
Chrám sv. Mořice v Olomouci rozeznělo překrásné, ale velmi náročné Requiem Antonína Dvořáka. Zahajovacího koncertu festivalu Dvořákova Olomouc (13. 5.), jehož je Český filharmonický sbor Brno pravidelným hostem, se chopili zkušení interpreti. Moravská filharmonie Olomouc účinkovala pod vedením svého šéfdirigenta Petra Vronského. Jeho přesná gesta bezchybně následovali Pavla Vykopalová (soprán), Kateřina Jalovcová (alt), Tomáš Černý (tenor) a Martin Gurbaľ (bas). Především part sboru patří v této skladbě k nejexponovanějším. Za své výkony sklidili všichni účinkující, včetně sbormistra Petra Fialy, nadšený a dlouhotrvající potlesk ve stoje. Lze si však jen povzdychnout, že koncert nepřenášel rozhlas nebo televize. Akustika chrámu sv. Mořice je totiž velmi dobrá a televizní média navíc mohou těžit i z jeho mysteriózního interiéru.
Bouře s Českým filharmonickým sborem Brno
Během pěti dnů se pražskému publiku představil Český filharmonický sbor Brno hned třikrát. Poprvé na dvou abonentních koncertech s Českou filharmonií (15. a 16. dubna 2010) a podruhé se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (19. dubna). Všechny tři koncerty proběhly v Rudolfinu.
S Českou filharmonií, vedenou Ondrejem Lenárdem, zazněla po úvodní Janáčkově Sinfoniettě zcela neprávem opomíjená a tedy málo hraná Bouře Vítězslava Nováka. Velmi náročných partů se zhostili Kateřina Kněžíková a Dana Burešová (soprány), Michal Lehotský (tenor), Roman Janál (baryton), Miloš Horák a Zdeněk Plech (basy). Všichni účinkující za interpretaci tohoto obzvláště těžkého díla po zásluze sklidili ohlušující aplaus.
Se SOČRem se sbor představil v kantátě Stabat mater, jednom z citově nejvypjatějších Dvořákových děl. Sólisté, Zdena Kloubová (soprán), Andrea Kalivodová (alt), Michal Lehotský (tenor) a Zdeněk Plech (bas), pod vedením šéfdirigenta orchestru Vladimíra Válka, odvedli maximální výkon a na závěr byli, včetně sbormistra Petra Fialy, v zaplněném sále odměněni několikaminutovým, nadšeným potleskem.
Český filharmonický sbor Brno a Velikonoční festival Praha
Velikonoční festival Praha pozval na tři večery špičkový Český filharmonický sbor Brno. První, zahajovací večer festivalu (30. 3. 2010 v Kostele sv. Šimona a Judy) se sbor představil s a capellovým programem, jemuž dominovala Brucknerova moteta. (Za nahrávku s tímto dílem získal prestižní ocenění ECHO Klassik 2007.) Výborná akustika kostela dovolila sboru dokonale pracovat s jemnými dynamickými odstíny čistého lidského hlasu. Sboristé bezchybně reagovali na každé, byť jen drobné, gesto svého sbormistra a dirigenta Petra Fialy. Málokdy se stane, že se hudební a duchovní zážitek spojí tak pevně, aby vytvořily jeden kompaktní celek.
Podruhé a potřetí (31. 3. a 1. 4.) se Český filharmonický sbor Brno představil ve Dvořákově Stabat mater se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Petra Altrichtera. Tomuto citově vypjatému dílu interpreti vdechli svým perfektním provedením nový život a vysloužili si tak ve zcela zaplněném Obecním domě nadšené ovace.