Setkávání Václava Hudečka
Hudební festival houslového virtuóza v Moravských Budějovicích
13.–15. června 2008
1. ročník
Ve spolupráci
s městem Moravské Budějovice
pořádá koncertní agentura
ARS/KONCERT, spol. s r. o.
Generální partner festivalu
Skupina ČEZ
Festival se koná pod záštitou
Ministerstva kultury České republiky,
pod patronací Vítězslava Jonáše,
senátora Parlamentu České republiky
a Pavla Suchánka,
místopředsedy Rozpočtového výboru
Parlamentu České republiky.
Články
Rozhovor s dirigentem Jakubem Kleckerem
Datum vystavení: 5. 6. 2008 10:47:00
Letos teprve šestadvacetiletý dirigent
Začínal jste jako zpěvák v dětském sboru Kantiléna. Čerpáte nejvíce inspirací a zkušeností odtud?
Za hudební poznatky a zkušenosti mohu děkovat více lidem. Zejména jsou to moji rodiče, kteří mě k hudbě vedli od útlého věku. Od 5 let jsem se věnoval hře na klavír. Se zpěvem v Kantiléně jsem začal až v 9 letech. Okamžiky, které jsem prožil jako zpěvák a teď prožívám i jako sbormistr, ve mně stále naplňují nový přínos nejen hudební, dirigentský, pěvecký, ale především lidský. Velmi vděčím zakladateli Ivanu Sedláčkovi za důvěru, kterou mi svěřil. Kantiléna mě naučila prvním sbormistrovským i dirigentským základům, pracovat s lidským hlasem, rozvinula mi nový rozměr hudebního vnímání, především harmonickou představivost. Nyní se ocitám ve funkci uměleckého vedoucího a snažím se, aby Kantiléna byla stále vzácným tělesem mezi dětskými sbory.
Ano. Nyní jste umělecký vedoucí Kantilény. Co dál?
Stát v čele jakéhokoliv tělesa obnáší velké pracovní nasazení. V současné době působím také jako dirigent Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Moji dirigentskou práci bych rozdělil do tří rovin – opera, symfonie, sbor. Každá rovina v sobě skrývá trochu jiný způsob práce a to mi velmi vyhovuje. Například v těchto dnech se dopoledne zabývám přípravou na koncerty v Moravských Budějovicích, odpoledne vedu zkoušku Kantilény, večer diriguji operní představení.
V Brně často uvádíte již klasické opery (Janáčkovu Její pastorkyňu, Verdiho Nabucca ad.). V květnu jste premiéroval současnou Glassovu operu Kráska a zvíře. Chcete jít touto cestou i v budoucnu anebo to byl pouze určitý exces?
Myslím si, že každá zkušenost se soudobou tvorbou je v práci dirigenta velmi potřebná. S Glassovou hudbou jsem se profesionálně setkal až nyní. Opera Kráska a zvíře mi přinesla řadu nových dirigentských i interpretačních zkušeností. A jsem rád, že jsem mohl spolupracovat s režisérem Roccem.
Myslíte si o sobě, že jste spíše typ autoritativního dirigenta anebo se snažíte s hudebníky dohodnout po dobrém a nalézt kompromis vhodný pro všechny?
Myslím, že se nacházím někde uprostřed těchto vlastností. V orchestrech je mnoho významných hudebníků, kteří mají vlastní názor na studovaný repertoár. A právě dirigent musí umět zaujmout, aby orchestr tepal jedním srdcem.
Stalo se vám, že orchestr nebo sólisté odmítli vaše hudební pojetí nějaké skladby?
Zatím ne, ale to určitě přijde (smích). Snažím se mít vždy jasnou představu o studovaném díle a přenášet ji dále orchestru.
Pracoval jste už někdy s Václavem Hudečkem?
Osobně jsem se s Václavem Hudečkem ještě nesetkal, a tak tato příležitost bude pro mě jistě velkým zážitkem, obzvlášť, když společně provedeme Dvořákův Houslový koncert.
Koncert u bazénu je v poněkud netypickém prostředí. Připravujete se na něj nějak speciálně? Šnorchl, ploutve, ...?
I když poslední dny přejí návštěvě koupališť, já se připravuji po svém – v klidu s partiturou.
...nepotáhne taktovka ke dnu?
(smích)
Tomáš Kučera